Biblioteka Publiczna Gminy Kłodzko – Filia w Jaszkowej Górnej wzięła udział w ogólnoświatowej inicjatywie o nazwie Godzina Kodowania, która odbywała się w grudniu minionego roku i była wspierana przez takie osoby jak: Bill Gates, Mark Zuckerberg, Prezydent Barak Obama. Akcja pokazała, że technologia informatyczna oraz programowanie nie są trudne i każdy może się tego szybko nauczyć. Zajęcia z uczniami poprowadził stażysta Michał Żurawski.
Godzina Kodowania jest globalną akcją, mającą na celu zachęcenie dzieci i dorosłych do nauki programowania. O jej globalnym charakterze świadczy liczba ponad 180 krajów biorących w niej udział oraz dostęp do materiałów w ponad 30 językach. Program nauczania pozwala niemal każdemu na zorganizowanie zajęć, a różnorodna tematyka i stopień trudności zajęć daje możliwości elastycznego dopasowania ich do konkretnych odbiorców.
Organizatorzy akcji zachęcają nauczycieli do zakładania kont nauczycielskich, oraz rejestracji uczniów. Dzięki temu można śledzić postępy nauki podopiecznych. Pozwala na to specjalnie przygotowany panel nauczycielski. Dodatkowo po pozytywnym ukończeniu zajęć, uczeń na potwierdzenie ukończenia kursu dostaje certyfikat The Hour of Code.
Uczestnicy akcji w Jaszkowej Górnej z zaciekawieniem podeszli do lekcji programowania. Zajęcia rozpoczęły się od wspólnej dyskusji, której głównym celem było zrozumienie sposobu działania programów. Uczniowie zauważyli, że tak naprawdę każdą życiową czynność można zapisać w formie schematu – a dzięki temu wiemy jak mamy działać. Po dyskusji dzieci rozpoczęły naukę na platformie Code.org. Po chwili okazało się, że „nie taki diabeł straszny, jak go malują”. Dziewczynki uczestniczące w zajęciach ucieszyły się, że w nauce pomagają im główne postacie z bajki Disneya „Kraina Lodu”.
Wybór tej lekcji okazał się strzałem w dziesiątkę. Dzieci szybko „zaprzyjaźniły” się z postaciami i sprawnie wykonywały ich polecenia. Apetyt rósł w trakcie jedzenia, a dzieci coraz chętniej zaczęły rozwiązywać zadania, rywalizując między sobą, o to, kto wykona je bezbłędnie, i nie będzie potrzebował pomocy. Pomimo rywalizacji dzieci chętnie sobie nawzajem pomagały. Po każdym etapie następowała dyskusja, na temat nowych elementów które dzieci stosowały do rozwiązań zadań. Dzięki temu, każde z dzieci upewniało się, że dobrze zrozumiało nowe zagadnienia. Główną tematyką zadań było tak pokierować postacią z bajki, aby poruszała się po konkretnej ścieżce. Do tego celu dzieci wykorzystywały gotowe moduły, które łączyły się jak klocki, trzeba je było tylko odpowiednio ułożyć.
Po wykonanej operacji uczeń był informowany w języku polskim o swoim postępie w nauce, oraz mógł podglądnąć swój kod. Tak więc, nie mieli oni problemów z odczytaniem poleceń. Dodatkowo zastosowanie kolorowych „klocków” pomagało im w nauce i obrazowaniu działania kodu. Po zakończeniu zadań dzieci dostały swoje certyfikaty za ukończony kurs. Zabawa tak się spodobała, że pojawiły się pytania o inne lekcje, oraz możliwość poprawienia swojej „statystyki”.
Godzina Kodowania została przychylnie przyjęta przez dzieci, pomimo początkowych wątpliwości. Uczniowie zauważyli, że mogą się bawić poprzez naukę, a do tego rywalizować między sobą. Wzrosła ich ciekawość na temat działania programów komputerowych i gier. Wyrażenie chęci do kontynuowania zabawy z programowaniem, potwierdza sens organizowania takich akcji – podsumowuje stażysta Michał.
|