Konkurs zorganizowany przez Fundację J.A. Komeńskiego "Dzieci buszują w bibliotece" cieszył się bardzo dużą popularnością. Zgłoszenia konkursowe wpłynęły od 79 bibliotek. Wśród zgłoszonych była Biblioteka Publiczna Gminy Kłodzko, która zaatakowała pięcioma pomysłami. Celem konkursu było opowiedzenie działań, skierowanych do najmłodszych dzieci, rodziców i ich opiekunów.
Biblioteka centralna w Ołdrzychowicach Kłodzkich zgłosiła projekt „Grupy zabawowej”, Filia w Wojciechowicach opisała zajęcia z cyklu „Moja babcia, mój dziadek ma talent”, Filia nr 2 w Krosnowicach zaproponowała warsztaty edukacyjne dla przedszkolaków „Świat bez tajemnic”, Filia w Jaszkowej Górnej opowiedziała zajęcia edukacyjne pod nazwą „Drugie życie książki”,Filia w Starym Wielisławiu nominowała cykliczne spotkania „Twórcza biblioteka”.
Oto lista zwycięskich bibliotek:
Kategoria: NAGRODY GŁÓWNE
Popołudnie z bajeczką - Miejska Biblioteka Publiczna w Sławkowie Niedziela z… - Biblioteka Publiczna Gminy Hańsk Zabawy ślimaka - Oddział dla Dzieci Miejskiej Biblioteki Publicznej w Czechowicach-Dziedzicach
Kategoria: WYRÓŻNIENIA
Grupy Zabawowe - Biblioteka Publiczna Gminy Kłodzko w Ołdrzychowicach Kłodzkich Jesteśmy orkiestrą - Gminna Biblioteka Publiczna w Świerklańcu Wspólne czytanie sposobem na dobre wychowanie - Biblioteka w Międzyrzecu Podlaskim Las przyszedł do nas - Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Lubrańcu „Kolorowa jesień kosze smakołyków niesie” - Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Knyszynie Tuwimowo to i owo - Biblioteka OK. w Brzeszczach Filia w Brzeszczach Uśmiechnięte buzie - Biblioteka w Radzyniu Podlaskim Kubuś Puchatek i przyjaciele - Miejska Biblioteka w Reszlu Godzinki dla rodzinki - Filia nr 1 BP Krynicy-Zdrój Biblioteki Publicznej Krynicy- Zdrój
Jury konkursowe postanowiło przyznać NAGRODY DODATKOWE dla:
Bibliopiątki - GBP w Wiśniowej „Japonia – kraj kwitnącej wiśni” - Filia Barcicach Poznajemy bibliotekę - Powiatowa i Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Starym Sączu Filia Gołkowicach Witaj wiosenko! - Filia nr 1 w Bojszowach Nowych Kapryśny aniołek - Oddział dla Dzieci i Młodzieży „Wpadła gruszka do fartuszka” - Gminna Biblioteka Publiczna w Cekcynie W Plastusiowej krainie - Miejska Biblioteka Publiczna w Morągu Oddział dla Dzieci Wiosenne opowieści - Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Barcin im. Jakuba Wojciechowskiego Filia nr 1 Spotkania czytelnicze z klasą „0” - Biblioteka Publiczno-Szkolna w Łankiejmach
Biblioteka Publiczna Gminy Kłodzko niebawem w nagrodę otrzyma zestaw zawierający m.in. książki, gry, zabawki, audiobooki o wartości 750,00 złotych.
Prezentujemy opis naszego zwycięskiego projektu:W Bibliotece Publicznej Gminy Kłodzko w Ołdrzychowicach Kłodzkich prowadzone były zajęcia w ramach „GRUPY ZABAWOWEJ” dla dzieci do lat 3 i ich rodziców. Ogółem przeprowadzono 14 spotkań. W każdym spotkaniu uczestniczyło 7 dzieci w wieku od 1,5 do 3 lat wraz z rodzicami. Liczba dziewczynek wynosiła 3, a chłopców 4. Celem zajęć w ramach działalności „GRUPY ZABAWOWEJ” w naszej Bibliotece było zorganizowanie spotkań dających możliwość ciekawego spędzenia wolnego czasu dla dzieci najmłodszych, przebywających w domu. Dawały one tym dzieciom szansę kontaktu z rówieśnikami i edukacji poprzez zabawę. Szczególnie ważne dla tych dzieci jest nabywanie umiejętności zachowania się i funkcjonowania w grupie. Z kolei rodzice mogą porozmawiać i wymienić doświadczenia z innymi rodzicami, poznać nowe pomysły na zabawę z dzieckiem oraz obserwację dziecka na tle grupy.
Poniższy opis dotyczy jednego z wielu spotkań, które cieszyły się dużym powodzeniem wśród uczestników. Wybrane zostało przez nas do udziału w konkursie, ponieważ wywołało najwięcej emocji i zaangażowania wśród małych bohaterów. Zajęcia prowadzone były według stałego scenariusza, który zakładał: rytuał na wejście, czyli uderzenie w gong z chochelki i pokrywki, zabawa dowolna,powitanie w kręgu polegające na uderzaniu w bębenek, przedstawieniu się i podaniu instrumentu dalej, zabawa inspirowana przez animatorów, poczęstunek,zabawa ruchowa lub dowolna, wspólne sprzątanie,pożegnanie.
Zabawa inspirowana przez animatorki to główna część każdych zajęć. Tym razem polegała na zabawie produktami spożywczymi. Animatorki przygotowały kącik z naczyniami: durszlaki, miski, sitka, rondelki, drewniane łyżki, deski do krojenia, lejki oraz półki z produktami: kasza, ryż groch , fasola, mąka, kukurydza, makarony, kasza manna, mąka ziemniaczana, cukier. Wszystkie produkty znajdowały się w różnych pojemnikach: plastikowych butelkach, puszkach, pojemnikach , torebkach foliowych i papierowych.
Przygotowano także stoliki do pracy. Reakcja dzieci była niesamowita. Najpierw chwila ciszy, głęboki wdech, zdziwienie?, a zachęcone przez animatorki kochane maluchy po prostu wpadły w wir pracy. Z wielkim skupieniem wybierały produkty i naczynia oraz przybory. Wtedy zaczęło się mieszanie, ważenie, sypanie, przesypywanie i wysypywanie, lepienie ciasta, podlewanie wodą i znów próba przełożenia produktów do naczyń i pojemników. Podziw wzbudzało wielkie zaangażowanie, przejęcie i energia z jaką dzieci wykonywały wszystkie czynności. Były też próby poznania smaku, co musiało być trochę kontrolowane przez rodziców, a dyskusje między małymi kucharzami były też ciekawe i absorbujące. Wymyślne nazwy potraw mogły przyprawić o zawrót głowy, a uwagę zwracało wielkie zainteresowanie, skupienie i zadowolenie dzieci. Uśmiechy nie znikały z twarzyczek, a „ochom” i „ achom” nie było końca. Dzieci z zafascynowaniem rozpoznawały kształty produktów poprzez mieszanie, dotyk, rozcieranie ( małe rączki pełne były ziaren, makaronu, mąki, kaszy). Zabawa była bardzo trafiona i trudno było zakończyć zajęcia.
Takie spotkanie jest motorem , siłą napędzającą i wywołuje w nas- animatorach pozytywną energię i ochotę do dalszej pracy. Animatorki zajęć Małgorzata Ostrowska i Alina Sydorko mówią: Widzimy sens swojej pracy. Dzieci zyskują bardzo dużo. Poznają swoich rówieśników, uczą się z nimi bawić, współpracować, rozwiązywać problemy. Pomysł zabawy produktami spożywczymi był bardzo trafiony. Dzieci uwielbiają zabawę „prawdziwymi” rzeczami dorosłych. Piękną błyszczącą elektroniczną zabawkę chętnie zamieniają na drewnianą łyżkę czy papierową torebkę z ryżem. Taka zabawapozwala im na nowe doznania manualne, pobudza wyobraźnię, rozwój zmysłu dotyku. Uczy też skupienia i koncentracji. Poznają też i rozróżniają kształty, ciężar i strukturę poszczególnych materiałów. Dzieci poznają nowe słowa, nazwy. Rodzice natomiast są zachwyceni swoimi pociechami, poznają nowy pomysł na zabawę w domu.
Wyzwania, którym muszą sprostać animatorzy: Wzbudzenie zainteresowania dzieci poprzez trafny dobór zabawy, dzięki któremu możliwe jest zorganizowanie i przeprowadzenie zabawy grupowej, ponieważ maluchy są wielkimi indywidualistami.Zdobycie uznania i zaufania rodziców , którzy są najlepszymi ekspertami w wychowaniu swoich dzieci. Zintegrowanie uczestników zajęć zarówno maluchów jaki i rodziców.
„Złote rady”: - Wyznaczmy wyraźne granice ingerencji rodziców w zachowanie swoich dzieci i nie przekraczajmy ich, bo czasem rodzice panikują i ograniczają swoje dzieci. - Pamiętajmy o rodzicach, dajmy im do zrozumienia, że są tu ważni. Prośmy ich o pomoc w planowaniu zajęć, pytajmy ich o zdanie. - Zachwycajmy się wszystkimi dziećmi, zauważajmy ich mocne strony i chwalmy głośno.
|